житие святителя Митрофана Воронежского

Дни памяти (по старому стилю): 19 июля, 7 августа (Обретение мощей), 4 сентября (Второе обретение мощей), 23 ноября.

Свт. Макарий (в миру Михаил, в схиме Макарий) родился 6 ноября 1623 г. от благочестивых родителей, по свидетельству самого святителя.
До 40 лет будущий святитель жил в миру, был женат, имел сына и служил приходским священником в с. Сидоровском, расположенном недалеко от г. Шуи.
Уже в это время он зарекомендовал себя добрым пастырем, нежным и заботливым отцом.
В 1663 г., овдовев, принял монашество в Золотниковской Успенской пустыни Суздальского уезда. Обитель, принявшая подвижника, была очень бедной, но он полюбил ее на всю жизнь и даже хотел быть в ней погребенным.
Однако богоугодная жизнь Митрофана не могла быть скрыта от окружающих. Братия Яхромского Космина монастыря в июне 1655 г. избрала его своим игуменом. Почти 10 лет управлял он названным монастырем, насаждая среди братии дух благочестия, ревнуя и о внешнем благоукрашении святой обители.
В 1675 г. Митрофан был переведен игуменом Макариева Желтоводского монастыря, что на р. Унже, Костромской епархии, которым управлял почти семь лет. Здесь он построил теплый храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы и украсил его церковной утварью и иконами. Освящена новая церковь в 1680 г.
Благочестивая и подвижническая жизнь игумена Митрофана выдвинула его на пост архипастырского служения.
На соборе 1681-1682 гг. для борьбы с усилившимся расколом была учреждена новая кафедра – Воронежская, куда первым архиереем был избран Митрофан.
2 апреля 1682 г. патр. Иоаким с 16 святителями хиротонисали его во епископа Воронежского.
После хиротонии святитель несколько месяцев жил в Москве, устраивая дела новой епархии. За период жизни в Москве ему пришлось участвовать в погребении скончавшегося царя Феодора Алексеевича и венчании на царство юных государей Иоанна и Петра.
В конце августа 1682 г. свят. Митрофан прибыл в Воронеж. Трудный путь предстояло пройти ему в этой епархии. Население края было разнородным. Пользуясь тем, что край был удален от центра гражданской и духовной власти, сюда стекались люди со всех концов России, искавшие воли или скрывавшиеся от наказаний.
Духовенство было почти сплошь неграмотным, но и такого духовенства все равно не хватало – некоторые церкви из-за отсутствия пастырей были закрыты.
Монастыри также находились в запущенном состоянии. Монахи больше подчинялись мирским лицам – благотворителям монастырей, чем власти архипастырской. Такая обстановка способствовала распространению и укреплению раскола в епархии. Раскольники чувствовали себя вольготно в Воронежском крае, привлекая на свою сторону население, они или уводили его в раскол или отвлекали от хождения в церковь.
Прибыв в епархию, святитель Митрофан, в первую очередь, обратился к священникам своей епархии с архипастырским посланием, которое было проникнуто одной мыслью – о величии и святости пастырского служения.
В течение двадцати лет трудился святитель на Воронежской кафедре. Главная забота его заключалась в Пастырском попечении о спасении душ вверенного ему Господом словесного стада св. Митрофан явился истинным пастырем, со страхом Божиим совершавшим свое служение, с любовью и милосердием вспахивал он ниву сердец человеческих, чтобы посеять на них спасительные семена слова Божия. Лишь в крайних случаях для искоренения пороков обращался он к суровым карательным мерам. С первых же шагов жизни в Воронеже начались трудности. Из-за ветхости архиерейского дома святитель первое время вынужден был жить на постоялом дворе. Епархиальные средства были очень скудны и святитель не мог не только оказывать милостыню нуждавшимся, но и сам находился в очень стесненных обстоятельствах, все обитатели его архиерейского дома терпели нужду. Одной из первых забот св. Митрофана было построение нового кафедрального собора. С благословения патриарха и на пожертвования государей и других лиц церковь была построена и в 1692 г. освящена. Великих трудов стоило это строительство святителю. Храм был замечателен как по архитектуре, так и по внутреннему благоукрашению, и святитель любил его как свое детище. Его любовь к храмоздательству передалась и пастве. За время его святительства в Воронежской епархии число храмов возросло со 182 до 239.
Много пришлось потрудиться святителю для упорядочения монастырской жизни, чтобы поставить монастыри на ту высоту, которая отвечала бы их назначению. Чтобы достигнуть успеха в этом важном деле еп. Митрофан прибегал к разным мерам – одних он увещевал, других же за особые проступки наказывал по всей справедливости, не оказывая им снисхождения.
Столь же строго и справедливо относился святитель и к духовенству своей епархии. Пламеневший духом пастырской ревности, он стремился зажечь ее огонь и в сердцах подчиненных ему пастырей, говоря, что “простец согрешивший за свою едину душу ответ дает Богу, а иерей – за многих паствы своея”. “Молением” и “наказанием” боролся святитель с недугами, которыми болели воронежские пастыри. Недостойных служителей он даже лишал сана, чтобы не была поругаема благодать Божия.
Строго относившийся к порокам священно и церковнослужителей, святитель был отзывчив к их нуждам. Забитое и бесправное духовенство Воронежской епархии находило в своем епископе усердного и могущественного защитника.
Святителю пришлось вести упорную и тяжелую борьбу с нравственными нестроениями, которые изобиловали среди его своевольной паствы. Особое внимание он направил на укрепление семейной жизни, поставив под строгое наблюдение церкви основу семьи – брак.
Много забот доставляли еп. Митрофану раскольники-старообрядцы, населявшие его епархию и соблазнявшие к отступлению от православной церкви его пасомых. Святый Митрофан поступал с раскольниками по суровым законам того времени, отсылая противников церкви к “градскому суду”. Но этим он не ограничивался. Он отбирал старопечатные книги и раздавал новые, предписывал священникам поучать непрестанно в храмах и сам усердно произносил проповеди. По разным селам Воронежской епархии при свят. Митрофане возникли школы.
Таким образом, для новоучрежденной Воронежской епархии деятельность святителя Митрофана была истинным благословением Божиим. Под его мудрым управлением все стороны не только церковной, но и государственной жизни края испытали благодетельную перемену. Монахи, белое духовенство и миряне – все одинаково были дороги святителю, о всех он одинаково заботился, ибо сознавал, что все без различия вручены Господом его архипастырскому руководству.
Особо следует остановиться на отношениях между еп. Митрофаном и царем Петром I. Свят. Митрофан с особой любовью и уважением относился к государю, он сочувствовал всем его добрым начинаниям, оказывал свою посильную помощь в постройке флота. Он не только сам имел личное благорасположение к царю, но призывал к этому и других. Царь Петр, в свою очередь, уважал святителя и много способствовал укреплению вновь учрежденной бедной Воронежской епархии. При посещении Воронежа государь всегда навещал святителя, присутствовал за богослужениями. При таком расположении к царю святитель Митрофан сохранил твердость и величие духа, когда дело коснулось душ вверенной ему паствы. В 1700 г. ( во время одного из приездов государя в Воронеж) царь пригласил еп. Митрофана к себе во дворец. Святитель немедленно пешком отправился к царю. Но войдя во двор, он увидел у входа во дворец статуи греческих богов и богинь, поставленные в качестве украшения по приказанию царя. Святитель сейчас же повернулся и пошел домой. Царю доложили об этом. Он вторично послал к нему человека с приказанием явиться. Но святитель ответил: “Пока государь не прикажет снять идолов, соблазняющих весь народ, я не могу войти в его дворец”. В своем решении он был настолько непреклонен, что даже угроза смертной казни со стороны царя не устрашила святителя. Царь Петр обычно никогда не поступался своими нововведениями, но уважение к святителю заставило его дать приказание убрать статуи. На другой день св. Митрофан явился во дворец благодарить государя.
Среди постоянных подвигов епископского служения свят. Митрофан приблизился ко гробу. Без печали оставлял святитель этот мир, не скорбел он о разлуке с земными радостями и утехами, которых мало было в его подвижнической жизни. Он не собирал сокровищ на земле. В своей келейной жизни он был прост до убожества, весь его домашний обиход отличался исключительной скромностью. Пищу употреблял самую простую, одевался также просто. Все свои доходы он употреблял на нужды своей епархии и главным образом на благодарения. После него не осталось денег даже для погребения, хотя в последнее время доходы Воронежского святителя были немалые. Он писал в своем завещании: “А келейных денег у меня нет… не имам в келии своей ни злата, ни сребра, что дати на воспоминание души моей грешной”.
Любимою и постоянною мыслью святителя была мысль о смерти. “Память смертная” как верный страж охраняла сердце святителя от привязанности к временному и тленному, вселяла в него надежду вечного. Этою же постоянною мыслью о смерти объясняется и трогательная черта в жизни святителя – его заботливость о поминовении всех умерших безвестною и горькою смертью, скончавшихся на войне и в бедности, без покаяния и не имевших возможности на свое поминовение.
В августе 1703 г. святитель Митрофан заболел и, чувствуя, что болезнь его смертельная, начал готовиться к кончине. Он несколько раз принял таинство елеосвящения, усилил свои заботы о нуждающихся, посылал щедрую милостыню в тюрьмы, помогал ссыльным и иноземцам, прощал оброки.
10 августа 1703 г. он принял пострижение в схиму.
Сделав все распоряжения и приготовления к смерти, 23 ноября 1703 г. святитель мирно отошел ко Господу. Погребен в Благовещенском кафедральном соборе на 12-й день после кончины. На погребении святителя присутствовал царь Петр. По окончании отпевания сам царь нес гроб святителя и опускал его в могилу. Своим приближенным он сказал: “Не осталось у меня такого святого старца”.
За несколько лет до кончины свят. Митрофан составил духовное завещание, в котором дает пастырские наставления для всех христиан: “Употреби труд, храни мерность – богат будеши. Воздержно пий, мало яждь – здрав будеши. Твори благо, бегай злаго – спасен будеши”.
Во время ремонта Благовещенского кафедрального собора мощи святителя дважды переносили (в 1718 и 1735 гг.). В каждый раз было засвидетельствовано нетление тела св. Митрофана. С этого времени началось благоговейное почитание св. Митрофана и увеличились чудесные явления помощи Божией у его могилы.
В 1832 г. были открыты мощи святителя и через 128 лет после кончины он был причислен к лику святых.
Мощи Святителя Митрофана – главная святыня Покровского кафедрального собора города Воронежа. Святые мощи претерпели все страдания, выпавшие на долю Церкви и верующих людей в ХХ веке в России. Они подверглись поруганию в 20-х годах и были подняты сотрудниками НКВД “на штык”. После Великой Отечественной войны они были в экспозиции антирелигиозного музея, находившегося в Покровском храме. Осенью 1964 г. мощи Святителя Митрофана переданы правящему архиерею епископу Воронежскому и Липецкому Владимиру (Котлярову) (ныне – митрополит Санкт-Петербургский и Ладожский). С этого момента святые мощи находились в домовом храме в резиденции правящих Воронежских архиереев. К сожалению, время было такое, что владыки не могли объявить народу, что великая святыня находится не в пленении и поругании, а ей воздаются приличествующие честь и поклонение. Это был третий случай возвращения мощей из музейного плена Церкви (мощи Святителя Алексия, митрополита Московского, и преподобного Сергия Радонежского были возвращены Церкви в середине 40-х годов ХХ столетия), но первый – в разгар хрущевских гонений на Церковь. В 1989 г. мощи святителя Митрофана были торжественно перенесены в собор, и по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II, 17 сентября, в день Собора Воронежских святых, празднуется второе обретение мощей Святителя Митрофана.

Тропарь, глас 4

Правило веры и образ кротости, словом и житием, пастве твоей, отче смиренномудре Митрофане, был еси. Темже и во светлостех святых солнца светлейше возсиял еси, венцем нетления и славы украшаем, моли Христа Бога всей державе нашей и граду твоему в мире спастися.

Кондак, глас 8

Воздержанием тело духу поработив, душу же равноангельну сотворив, святительскою одеялся еси одеждою, яко венец священства; и ныне, всех Владыце предстоя, моли, всеблаженне Митрофане, умирити и спасти души наша.

Акафист святителю митрофану воронежскому

Кондак 1

Избранный чудотворче и изрядный угодниче Христов, многоцелебный источниче и молитвенниче о душах наших, святителю отче Митрофане, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи зовущих: Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный был еси, святителю отче Митрофане: вперив бо ум в Божественная, временная и земная пренебрегл еси, темже и вселися в тя Пресвятый Дух, Егоже благодатию светло украшен еси. Сего ради тебе, на Небеси и на земли прославленному, вопием сице: Радуйся, яко чистотою и святынею Ангелом уподобился еси; радуйся, яко постом и бдением безстрастия достигл еси. Радуйся, светильниче Божественнаго света; радуйся, молитв благовонное кадило. Радуйся, верных непреложное утверждение; радуйся, неверных богомудренное обличение. Радуйся, христиан непостыдное прибежище; радуйся, благочестия стено необоримая. Радуйся, крепкое кормило Церкве Христовы; радуйся, непоколебимый столпе Православия. Радуйся, апостольских преданий верный хранителю; радуйся, таин Божиих истинный строителю. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 2

Видяще от святых мощей твоих приснотекущий источник исцелений, благоговения и радости исполнени, благодарим Бога, дивно прославляющаго святыя Своя, вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом, просвещенным свыше, вразумляя заблуждших, поборник был еси истинныя Христовы Церкве, егда в царствующем граде Москве суемудреннии лжеучителие на соборе святительском отверзоша нечестивая уста своя на ея хуление. Мы же от мысленных волков избавльшеся, верно взываем ти: Радуйся, цевнице Духа Святаго, бряцающая славу Божию во спасение человеком; радуйся, громе, сокрушаяй еретическое злочестие. Радуйся, молние, попаляющая плевелы неверия; радуйся, ясное зерцало апостольских преданий. Радуйся, немолчный благовестниче велений Христовых; радуйся, верный наставниче богомудрия. Радуйся, монашествующих славо; радуйся, архиереев божественное удобрение. Радуйся, златозарное светило, просвещающее землю Русскую; радуйся, надежный ходатаю нам Царствия Небеснаго. Радуйся, яко твоим к Богу молением от ада свобождаемся; радуйся, яко твоим предстательством райския жизни сподобляемся. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 3

Силе Вышняго чудодействующей, никтоже притекаяй к тебе, преблаженне отче, отходит тощь: недугующим бо явился еси исцеление, слепым прозрение, хромым утверждение, и вси благовернии людие, скораго тя помощника стяжавше, радостно Богу воспевают: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй в сердце своем огнь любве Божественныя, спасения ради душ человеческих пастырски подвизался еси, богомудре, противу козней диавольских и победительным оружием креста разсекал еси сети лукаваго, яко паучину. Темже приими от нас песнь сию: Радуйся, рабе Божий, благий и верный; радуйся, достойный делателю вертограда Христова. Радуйся, учителю смирения и целомудрия; радуйся, образе кротости и послушания. Радуйся, мужу желаний; радуйся, Проповедниче чудес Божиих. Радуйся, наставниче дел добрых; радуйся, твердое ограждение Христовы Церкве. Радуйся, огневидный столпе, наставляяй на путь спасения; радуйся, светозарный светильниче, верныя просвещаяй. Радуйся, неизчерпаемый сосуде благодати Христовы; радуйся, чистое приятелище Духа Святаго. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 4

Бурю мирскаго жития и тяжелоносныя страстей волны прешед, обрел еси тихое пристанище и, в пустыню вселився, неленостно работал еси Христу во мнозе долготерпении. Отнюдуже руководил еси в Царствие Божие и духовная чада своя, научив их едиными усты и единым сердцем пети Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще дивныя о Бозе труды твоя, святителю отче Митрофане, прихождаху к тебе издалеча жаждущии глаголов живота вечнаго: понеже ты учил и творил еси, наставлял словом и житием своим. Сего ради любовию вопием ти: Радуйся, апостолов преемниче; радуйся, святителей соттрестолъниче. Радуйся, преподобных собеседниче; радуйся, праведных украшение. Радуйся, венче воздержания; радуйся, благосеннолиственное древо, потоками райскими воспитанное. Радуйся, безпомощных спасительное призрение; радуйся, цвете нетления. Радуйся, яко отчуждением временных благ стяжал еси блаженство нищеты духовныя; радуйся, яко самовольным обнищанием обрел еси сокровище благ вечных. Радуйся, яко во глубину смирения приникл еси; радуйся, яко на высоту бесстрастия возшел еси. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 5

Боготечней звезде, путеводившей древле волхвов к праведному Солнцу, подобен был еси, всехвальне отче, сам восходя благодатию Божиею от силы в силу, и приводя с собою ко Христу Богу всех ищущих спасения. Темже и мы, немерцающим сиянием славы твоея озаряеми, согласно вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше в тебе воронежстии людие перваго архипастыря, яко Ангела, знамение небесныя благодати носяща, возрадовашася радостию неизглаголанною: ты же, добре внимая себе и всему стаду, в немже тя Дух Святый постави епископа, пасл еси усердно Церковь Господа и Бога, яко слово воздати хотя. Сего ради ублажаем тя, отче Митрофане, зовуще: Радуйся, человече Божий, преподобием, аки поясом златым, препоясанный; радуйся, друже Христов, святительством, аки бисером драгим, преукрашенный. Радуйся, воине Христов непобедимый; радуйся, страже дома Божия неусыпный. Радуйся, восхождения в сердце своем к Небеси положивый; радуйся, словесныя овцы Христовы на живоносных пажитях воспитавый. Радуйся, яко не попустил еси душетленному зверю расхитити стадо твое; радуйся, яко от Небеснаго Пастыреначальника праведное воздаяние приял еси. Радуйся, возлюбивый благолепие дому Божия; радуйся, в самом себе храм Триипостасному Божеству уготовавый. Радуйся, яко во умерщвленном телеси ризою нетления одеян еси; радуйся, яко из гроба зарею безсмертия нас осияваеши. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 6

Словес евангельских, еже не скрывати себе сокровища на земли, верный блюститель показался еси, всеблаженне Митрофане, егда достояние свое мудре расточил еси, снабдевая убогих и пособствуя благоверному императору Петру в сооружении кораблей на побеждение неверных агарян, не ведущих пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия царству православному благотворный свет великих добродетелей твоих, святителю отче Митрофане, о нихже благо-даряще Отца Небеснаго, к тебе яко к присному о нас молитвеннику, взываем сице: Радуйся, наставниче целомудрия; радуйся, смирения Христова истинный подражателю. Радуйся, олтаря Господня благоговейный служителю; радуйся, святителей украшение. Радуйся, иноческаго равноангельнаго жития ревнителю; радуйся, безмолвия древних богоносных отец подражателю. Радуйся, милости струе неизсякаемая; радуйся, благоутробия хранилище неоскудное. Радуйся, сирых благонадежное пристанище; радуйся, вдовиц скорое заступление. Радуйся, множество душ уневестивый Христу; радуйся, купно с ними пребываяй в радости Господа твоего. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 7

Хотящу некогда благоверному императору Петру беседовати с тобою, призван был еси во двор царский: егда же внезапу узрел окрест его изваяния языческая, абие возвратился еси вспять, не убоявся прещения царева, и готов был еси душу свою положити паче, неже растлити мысленныя очи сердца своего неподобным видением, научая верных единому живому Богу пети: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя по благочестии ревнителя познав благоверный царь и видя небоязненное твое на смерть изволение, повеле суетная изваяния низринути. Мы же святому дерзновению твоему чудящеся, вопием: Радуйся, непреклонный исповедниче Православия; радуйся, ревностный защитниче благочестия. Радуйся, священнотаинниче благодати; радуйся, велегласный проповедниче покаяния. Радуйся, апостолов немолчная уста; радуйся, Церкве непоколебимый столпе. Радуйся, пастырю добрый; радуйся, яко непричастен явился еси лицеприятию. Радуйся, яко истину не обинуяся свидетельствовал еси; радуйся, яко твоим пособием сокрушаются козни вражия. Радуйся, яко всем верным воспоминание твое пресладко; радуйся, яко всей Церкви Христовой имя твое пречестно. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак. 8

Странное и преславное чудо благодати небесныя является ныне во очию всех верных: долготерпеливый и многомилостивый Господь не прогневался на ны до конца за беззакония наша, но, помянув щедроты Своя, дарова нам тебе, досточудне отче, заступника изрядна, тако вознесе рог спасения нашего, да выну поем Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь еси в вышних, но и нижних не оставляеши, святителю отче Митрофане, присно со Христом царствуеши, и о нас грешных молитвы к Нему возсылаеши: ие точию бо припадающих к цельбоносным мощам твоим, но и далече отстоящих, призывающих же всечестное имя твое, предстательством твоим соблюдаеши от всякаго зла. Темже во умилении зовем ти: Радуйся, прибежище наше во всех скорбех; радуйся, скорый помошниче всех в бедах сущих. Радуйся, целителю болезней душевных вкупе и телесных; радуйся, на невидимые враги наша сильный поборниче. Радуйся, посетителю в немощи лежащих; радуйся, утешителю в бедах сущих. Радуйся, яко тобою престает рыдание; радуйся, яко тобою подается радость. Радуйся, яко Христу доблественно последовал еси; радуйся, яко Сладчайшему Иисусу до конца послужил еси. Радуйся, яко наслаждаешися лицезрения Божия; радуйся, яко сподобился еси зрети невечерний день Царствия Его. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 9

Всякия скорби и труды доблественно претерпел еси, шествуя по пути спасения до маститыя старости, облечен во всеоружие Божие, во плоти аки безплотен, умерщвляя страсти и сокрушая наветы миродержителя тьмы века сего. Темже Небесным сопричислен силам, купно с ними воспеваваеши Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаннии недоумеют изобразити обилия любве твоея, еюже, отходя к Творцу, преисполнен был еси к чадом твоим о Господе: восхотев бо и по отшествии своем присно поучати их, яко живый, завещал еси им вся потребная ко спасению. Сего ради из глубины сердец вопием ти: Радуйся, благочестно течение скончавый; радуйся, веру соблюдый всецелу. Радуйся, оружием благоволения Божия венчанный на земли; радуйся, венцем нетления украшенный на Небеси. Радуйся, долу величием чудес блистающий; радуйся, горе лучами Трисолнечнаго Света осияваемый. Радуйся, яко в пресветлых райских обителех вселяешися. Радуйся, яко! лицем к лицу Божественнаго света причащаешися. Радуйся, яко с небесных высот на мольбы наша призираеши; радуйся, яко в сониях и видениях во благо нам являешися. Радуйся, яко молитвами твоими от вечныя смерти свобождаемся; радуйся, яко предстательством твоим безконечныя жизни сподобляемся. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 10

Иже всем человеком хотяй спастися и в разум истины приити, Господь и Бог наш Иисус Христос явил нам нетленное тело твое на земли, яко живоносную купель, врачующую всяку болезнь и всяку язю в людех. Темже благодарственно вопием Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси спасения прибегающим к тебе, святителю Митрофане, и в бываемых от тебе знамениих, исповедающих величие Божие. Сего ради, ущедрени твоим чудодейственным о нас ко Христу Богу ходатайством, вопием ти: Радуйся, царей благочестивых поборниче; радуйся, архиереев православных укрепление. Радуйся, царства право-славнаго защитниче; радуйся. Церкви святей утверждение. Радуйся, прежде смерти умертвивый плоть свою; радуйся, предвкусивый жизнь вечную, прежде внития в селения райская. Радуйся, умерый миру прежде кончины твоея; радуйся, воскресый духом во Христе, прежде успения твоего. Радуйся, яко от обители земныя во Обитель Небесную преселился еси; радуйся, яко от Обители Небесныя во обители земныя благотворя нисходиши. Радуйся, яко и по отшествии твоем с нами пребываеши. Радуйся, яко и по умертвии твоем умерщвленныя грехми души молитвами твоими оживляеши. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 11

Пение, приносимое ныне, аще бы и превыше человеческаго было, не довлело бы к Славословию Бога, даровавшаго тебе благодать исцелений. Сего ради недоумеюще благохвалити его по достоянию, смиренномудренно вопием: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательна светильника, просвещающаго души наша верою, видим тебе, преблаженне отче, пред Престолом Божиим стояща, и твоим блистанием озаряеми, зовем ти таковая: Радуйся, пастырю предивный; радуйся, учителю премудрый. Радуйся, столпе веры непоколебимый; радуйся, насадителю благих. Радуйся, чистоты селение; радуйся, печальных утешение. Радуйся, сирых питателю; радуйся, обидимых предстателю. Радуйся, премудрости Божия приятелище; радуйся, источниче неизчерпаемыя благодати исцелений. Радуйся, провозвестниче Божественных велений; радуйся, сокровище милосердия Божия неистощимое. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 12

Благодать, свыше ти данную познавше, благоговейно лобызаем святолепное изображение всечестнаго лица твоего, еже благоволил еси дивно явити нам. Темже благодарственно вопием Христу Богу нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое к Богу отшествие, святителю Митрофане, почитаем священную память твою, величаем ревность по Бозе, хвалим долготерпение, славим незлобие, и ублажаем кончину твою: на смертнем бо одре возлежа, желанием возжелал облещися в великий ангельский образ, наречен был Макарием, блаженства тезоименитым, блажен быв воистинну, яко Царствие Небесное наследовал еси. Темже молящеся усердно, о еже сподобитися и нам неосужденно предстати на Страшное судище Христово, взываем ти: Радуйся, у Престола Божия теплый о нас предстателю; радуйся, мужу желаний, прославивший Бога в телеси и в души своей. Радуйся, добропобедный воине Царя Небеснаго; радуйся, вождю премудрый ратующим противу сил адовых. Радуйся, яко с горящим светильником сретил еси Христа; радуйся, яко от Него благодать исцелений приял еси. Радуйся, яко благоволением Пресвятыя Богородицы возвеличен еси; радуйся, яко во светлостех святых пребываеши. Радуйся, яко со пророки и апостолы ликовствуеши; радуйся, яко со святители и мученики прославлен еси. Радуйся, яко с преподобными и праведными веселишися; радуйся, яко со всеми избранными Божиими присно торжествуеши. Радуйся, Митрофане, великий и преславный чудотворче.

Кондак 13

О великий и пречудный отче Митрофане, приими благоутробно сие малое моление наше, и твоим благоприятным ходатайством избави нас от всех враг видимых и невидимых, от всякия напасти и скорби, от напрасныя смерти и будущия муки, да сподобимся с тобою и со всеми святыми во веки воспевати Богу Спасителю нашему: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитвы святителю Митрофану, епископу Воронежскому

Молитва первая

О святителю отче Митрофане, се мы грешнии, нетлением честных мощей твоих и многими благодеяньми, чудесно содеянными и содеваемыми тобою, уверившеся, исповедуем, яко имаши велию благодать у Господа Бога нашего, и всесмиренно ко твоему благосердию припадающе, тебе молимся сице: моли о нас Христа Бога нашего, да низпослет всем чтущим святую память твою и усердно к тебе прибегающим богатыя милости Своя; да утвердит во святей Своей Православной Церкви живый дух правыя веры и благочестия, дух ведения и любве, дух мира и радости о Дусе Святе, да вся чада ея, чиста суща от мирских искушений и плотских похотей и злаго действия злых духов, духом и истиною покланяются Ему, и усердно о соблюдении заповедей Его ко спасению душ своих да потщатся. Пастырем ея да даст Господь святую ревность попечения о спасении людей, во еже неверующия просветити, неведущия наставити, сомнящияся вразумити, отпадшия от Православныя Церкве к ней возвратити, верующия в вере соблюсти, грешныя на покаяние подвигнути, кающияся утешити и во исправлении жизни утвердити, и тако вся люди ко уготованному вечному Царству святых Его привести. Умоли Господа, угодниче Христов: верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезенный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Всем же в державе людем да дарует благий Бог наш мир, тишину, безмятежие и изобилие плодов земных, паче же ко исполнению заповедей Его тщание нелено-стное; и да избавит царствующия грады, град сей и вся иныя грады и веси, от глада, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани, смертоносныя язвы и от всякаго зла. Ей, святителю Божий, да устроиши молитвами твоими вся благая душам и телесем нашим; да и мы прославим в душах и телесех наших Господа и Бога нашего, Иисуса Христа, Емуже со Отцем и Святым Духом слава и держава во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

О святителю отче Митрофане! Приими сие малое моление от нас, грешных раб Божиих (имена), к тебе прибегающих, и теплым твоим предстательством умоли Господа и Бога нашего, Иисуса Христа, яко да подаст нам согрешений наших прощение и избавит нас от бед, печалей, скорби и болезней душевных и телесных, обдержащих нас; да подаст вся на пользу настоящаго жития нашего потребная; да дарует нам скончати житие сие привременное в покаянии и да сподобит нас, грешных и недостойных, Небеснаго Царствия Своего, во еже со всеми святыми славити Его безконечное милосердие, со Безначальным Его Отцем и Святым и Животворящим Его Духом, во веки веков.

Источники:
www.drevo-info.ru
www.pravoslavie.ru
www.vob.ru
www.ortho-rus.ru

поделиться…